ارتباط ورزش در سنین کودکی با میکروبهای روده ای و سلامت مغزی و متابولیسمی

 روده ی انسان، بندرگاه بیش از 100 تریلیون میکروارگانیسم است، محققان دانشگاه کلورادو کشف کردند که ورزش در سنین ابتدایی زندگی با تاثیر بر میکروبیوتای روده به تقویت سلامت مغز و متابولیسم بدن فرد درتمام طول عمر کمک  می کند.

نتایج این تحقیق که اخیراً درمجله ی  Immunology and Cell Biologyمنتشر شده است، نشان داد یک پنچره ی زمانی برای بهینه سازی شانس داشتن سلامت مادام العمر در زندگی انسان وجود دارد.

به گفته ی پرفسور Fleshnerنویسنده ی ارشد این  تحقیق: ورزش بسیاری از جنبه های سلامت، از جمله  سلامت متابولیک و روانی ما را تحت تأثیر قرار می دهد، اخیراً دانشمندان به نقش میکروبهای روده ای  بر سلامت افراد توجه  کرده اند.

میکروبها پس از گذشت مدت کوتاهی از تولد  در روده ی انسان مقیم می شوند، وجود آنها برای تکامل و رشد سیستم ایمنی و عملکردهای عصبی مختلف حیاتی است. میکروبهای روده ای 5 میلیون ژن به پروفایل ژنتیکی فرد می افزایند بنابراین دارای قدرت فوق العاده ای برای تأثیر بر فیزیولوژی انسان  هستند. این جمعیت میکروبی در طول زندگی بزرگسالان بر اثر عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و الگوهای خواب تحت تأثیر قرار گرفته و تغییر می کنند.

محققان در این تحقیق دریافتند که ترکیب میکروارگانیسم های روده به خصوص در سنین جوانی تعیین می شود. آنها دریافتند که در موشهای صحرایی جوان که بطور داوطلبانه هر روز صبح ورزش می کردند، ساختارهای میکروبی بسیار مفیدتری در روده  از جمله گونه هایی از باکتریهای پروبیوتیک در مقایسه  با  همتایان بدون فعالیت خود و موشهای بالغ حتی زمانیکه به ورزش می پردازند، تشکیل می گردد.

محققان هنوز در مورد  محدوده ی دقیق سنی که جامعه ی میکروبی روده بیشترین احتمال را برای  تغییر دارند، اطلاع کاملی ندارند، اما یافته های اولیه نشان می دهد که درسنین ابتدایی زندگی احتمال این تغییر  بیشتراست.

 دکتر Fleshnerمی گوید: بنظر می رسد  یک اجتماع  قوی و سالم  میکروبی بر سلامت عملکرد  مغز تأثیر داشته و  دارای تأثیرات ضد افسردگی است.

 تحقیقات قبلی نشان داده اند که مغز انسان به سیگنالهای باکتریهایی روده ای  پاسخ می دهد، هر چند که   روشهای ارتباطی مغز با این جامعه ی میکروبی هنوز تحت بررسی است. محققان می گویند: پژوهش های آتی بروی آکوسیستم میکروبی و چگونگی تأثیرگذاری میکروبها بر عملکرد مغزی راهی بسیار طولانی است. محققین همچنین در حال برنامه ریزی برای بررسی راههایی برای ایجاد میکروبهای روده ای مفید در  بالغین هستند زیرا جوامع میکروبی در افراد بالغ  پایدار شده و مقاوم تر به تغییر می باشند.

منبع:

www.colorado.edu/news/releases/2015/12/29/early-life-exercise-alters-gut-microbes-promotes-healthy-brain-and-metabolism